Still in love - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu Still in love - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu

Still in love

Door: Marjolein Veldkamp

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

28 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

The amazing story continues.... En ik ben nog steeds groot, groot fan van dit land!

Vorige week zondag zag ik Sacha nog gezellig in Rotorua 's ochtends toen ze aan kwam. Marloes ging die dag naar het oosten en ik ging wat zuidelijker naar Lake Aniwhinua. Nieuwe bus, nieuwe driver (Kea), nieuwe mensen en... Een gedeelte van de mensen van mijn eerste bus! Super gezellig. Veel Nederlanders. Een van de meiden is een vriendin van Willemijn, met wie ik 2 jaar geleden in Barcelona zat! Smal world! Echt leuk. Onderweg pikten we Maurus op, een Maori. Hij zegende ons en vertelde verhalen over zijn familie. Hij nam ons mee naar een plek waar 1000 jaar oude Maori rockart was, middenin het bos. Heel bijzonder om te zien. Later reden we richting Lake Aniwhinua. Prachtige omgeving, mooie waterval (met regenboog!) en uiteindelijk onze accomodatie. Een lodge aan het meer. Jeetje, kippenvel! Wat een uitzicht en een rust. In the middle of nowhere. Ik kneep mezelf weer even, ja, 'je staat hier echt'! Wat een gelukkig mens ben ik. We werden heel vriendelijk ontvangen door de schoondochter van Maurus. Daarna mochten we een dorm zoeken. Ik zat met 3 meiden en een jongen, oranje boven, allemaal Nederlands. Niet veel later werd de 'Hangi' gestart. De Maori koken/stomen dan voedsel onder de grond op hete stenen. Er ging kip, lam en varkensvlees in, daarop kruiden en een mengsel van aardappel en groenten. Daarover gaan meerdere natte doeken, een zeil en daarop een berg zand. Dat lieten ze zo 2,5 uur stomen. Ondertussen ging ik een armband weven van een blad van een plant (werd als middag-activiteit aangeboden). Was erg leuk om te doen al was het niet mijn talent zullen we maar zeggen :) Om 7 uur was de Hangi klaar. De tafels waren prachtig gedekt. Het vlees werd uit de grond gehaald en rook heerlijk. Het zag er goed uit! Het eten werd gezegend en toen mochten we starten. Ik heb in tijden niet zo lekker gegeten. Wauw, wat was het heerlijk!! Er waren ook nog salades en pompoen. Daarna nog desserts. Ik had veel teveel gegeten maar dat was het waard. Ik denk niet dat ik in NZ nog lekkerder zal eten! En op zo'n manier. De leftovers gingen naar arme families in het dorp. Er werd nog heel emotioneel over verteld en dat raakte me wel. Mooi dat deze mensen zoveel goeds doen voor anderen. En zo gastvrij naar ons! De zonsondergang bij het meer was mooi. Er was alweer een dag voorbij gevlogen...

Maandag gingen we heel vroeg al weg. De mist hing om de bergen heen, een magisch gezicht. We reden naar Whakahoro (zeg 'Fakkahoro') met onderweg een korte stop bij Waiotapu geothermal. Dit was een natuurlijk modderbad van 100 graden. En wederom rotte eieren lucht (net als in Rotorua). Heerlijk op de vroege morgen!!! Na nog een korte stop bij Huka Falls reden we Taupo in. Een koffiestop bij Bodyfuell cafe, een van de beste cafe's in NZ. Met een heerlijke carrotcake erbij :) We reden door naar Blue Duck lodge waar we gingen overnachten. We kwamen langs Tongarero mountain waar we de volgende dag de crossing konden doen (tocht van 5-7 uur, een van de mooiste ter wereld). Kreeg er wel kippenvel van! Super gaaf. De weg naar de lodge was erg bumpy en slingerend. Maar we kwamen uiteindelijk aan en weer was het erg gaaf. Middenin de bergen en tussen de schaapjes en koeien. We bleven in een lodge met de groep. 's Middags ben ik met Renee en Bart naar een waterval gelopen. Het regende helaas maar het was een mooie tocht door het groene landschap. Ik krijg er geen genoeg van! We hebben 's avonds lekker pasta gekookt en biertjes gedronken. Helaas werd ons verteld dat de crossing voor de volgende dag werd afgelast omdat er een cycloon(tje) aankwam. Het zou te gevaarlijk zijn. Ik was heel teleurgesteld maar begreep het wel. En het was voor mij beter want ik had een wond aan mijn teen die erg veel zeer deed en zeker als ik een schoen aan had. Maar ik wil de tocht nog wel heel graag doen dus ik probeer het op de terugweg naar Auckland nog een keer. De volgende dag regende het nog steeds heel hard (toen was ik wel blij dat ik de crossing niet ging doen). We zijn naar de volgende plek gegaan, National Park, vlakbij Tongarero. Daar hebben we met de groep de hele dag films gekeken. Het weer was gewoon te slecht! Maar lui zijn was ook wel eens lekker.

Woensdag zijn we naar Wellington vertrokken. Best lange rit maar zo voelde het niet! We reden nog door Foxton, dit is een Nederlands dorpje met een molen. En het grappige was dat het landschap daar plat was. Daarbij de grijze lucht en regen leek het even alsof ik terug was in Nederland. Bij Wellington werd het weer wat beter. Ik ben samen met Nynke de stad ingegaan en we hebben een beetje geshopt en rondgekeken. Heel anders dan Auckland maar een hele gezellige stad! 's Avonds heb ik gegeten met Nynke, Renee en Bart en nog wat Nederlandse meiden van de bus. Het was heel leuk en werd een latertje met veel wijn, shotjes en dansen. Super gezellige avond gehad! Helaas afscheid genomen van Renee en Bart want zij bleven een paar dagen langer in Wellington. Ik doe dat op de terugweg. Wij zijn donderdagochtend op de ferry gestapt naar het Zuider eiland. Een tocht van 3,5 uur. Rond half 12 kwamen we in Picton aan. Daar weer een nieuwe groep, ik was met 3 meiden over van de eerdere bus (Nynke, Staschja en Linda) en daar kwamen 34 nieuwe bij! Onze chauffeur, Kea, bleef ook op deze bus dus erg leuk! We reden naar Nelson. Wat een prachtige rit weer. Dit land verrast mij elke 10 minuten en daarom ben ik er zo gek op. Jeetje, ik heb dit nog nooit gehad! Voel me heel erg verbonden met alles. Er was een korte stop voor een wijnproeverij, heerlijke soorten geprobeerd! En een prachtige wijngaard gezien. We hebben verder de hele dag in de bus gezeten om bij Abel Tasman National Park aan te komen. Ik had veel liever meer tijd buiten gehad maar het kijken onderweg maakte veel goed. We verbleven weer op een top locatie in Marahau. Het nationaal park lag letterlijk aan onze voeten. Stray neemt je echt mee naar de meest bijzondere plekken! Een hele lekkere bbq en een kampvuur met 'cumbaja my lord'-gehalte sloten deze dag goed af!

Vrijdag was een geweldige dag. Samen met Nynke, Staschja en Linda heb ik de Abel Tasman coast track gelopen (ongeveer 3,5 uur). Wat was het prachtig! Uitzicht op strand, knalblauwe zee en bergen.
De natuur hier lijkt bijna een bewerkte foto, zo mooi! Ik kan soms niet geloven dat ik dit allemaal echt zie. Het was heel leuk om met z'n vieren de wandeling te doen. Daarna hebben we lekker relaxed in het zonnetje. Om 5 uur zat ik klaar om opgehaald te worden want....... Ik ging Hang gliden! Korte uitleg: je had hangt samen met een instructeur aan een soort grote vlieger. Deze zit met een touw vast aan een vliegtuigje. Je wordt de lucht ingetrokken en naar 2.500 ft gebracht. Dat ging ik dus doen! Het was heel mooi weer dus echt perfect. Ik kreeg een helm en zonnebril en werd in een soort mummy pak gehesen en vastgemaakt aan de vlieger. Ik hing boven de instructeur. Toen alles goed vast zat konden we starten! Het vliegtuig trok ons over de startbaan en opeens waren we in de lucht. Het voelde heel gek! Ik moest me de eerste 5 minuten vasthouden aan de instructeur. Daarna werden we van het vliegtuigje losgemaakt en zweefden we zelf! Dat was zooooo gaaf! Ik vloog! Mocht mijn armen spreiden waardoor het nog leuker was. De vlieger ging omhoog en omlaag en heen en weer. Alles werd gefilmd met een Go Pro, het filmpje is natuurlijk gekocht :) Ik heb 15 minuten gezweefd en het was echt fantastisch. Was ook wel een beetje misselijk van het gevoel maar dat was het waard. Ik heb het gedaan! Een super ervaring. En het zicht op het landschap en de bergen van Abel Tasman park was adembenemend. Heel blij dat ik het gedaan heb! 's Avonds met z'n vieren gekookt en op tijd naar bed, ik was kapot!

Zaterdag weer een lange reis dag. We kwamen om 17.00 aan in Punakaiki. Bekend om de 'Pancake rocks' aan de oceaan. Plat gestapelde stenen die dus pannenkoeken lijken (met een beetje fantasie). Hier was wel duidelijk te zien dat het Zuider eiland anders is. Veel ruiger. De accomodatie voor de nacht was te leuk! Een huisje in het bos met 8 bedden, een eigen keuken en badkamer. Heel schattig! Staschja had gekookt en daarna hebben we de zonsondergang gekeken die, door de wolken, een beetje teleurstellend was. Zondagochtend moest ik 8 uur klaar staan want ik ging 'bone carven'. Uit een stuk bot een figuur/symbool gesneden/geslepen en daar een armband van gemaakt. Ik heb het symbool voor rust, vrede en hergroei. Daarbij is er een soort omgekeerde '6' te zien en die staat voor de 6 maanden die ik reis. Ik ben er super blij mee. Het is echt iets waarbij ik altijd aan NZ zal terug denken.
Later die dag reden we door naar Franz Josef. Het was alleen heel erg slecht weer waardoor alles wat langer duurde. Uiteindelijk kwamen we pas einde van de middag aan. Ik had het even gehad allemaal want de laatste dagen hebben we erg veel in de bus gezeten. Maar de accomodatie en een 'pizza fest' maakte alles goed. All you can eat pizza, garlic bread, patat en een biertje voor een mooie 17 dollar. Ik heb gegeten alsof mijn leven er vanaf hing haha! Hele leuke avond gehad.

Gisteren heb ik iets heeeel gaafs gedaan. Dat zeg ik steeds maar het is ook elke keer haast niet te bevatten allemaal! Samen met Staschja en Linda heb ik de Glacier hike gedaan op Franz Josef. We werden eerst in speciale kleding en schoenen gehesen want je moet hier echt professionele gear voor hebben. Broek, jas, boots, ice spikes voor eronder, handschoenen en een muts. Want ja, ik stapte even in de winter! Het was kooouuud! Met een helicopter werden we op de glacier gebracht. Het was maar een vlucht van 4 minuten maar dat was al te gek! Mijn eerste keer in zo'n ding en het was een fantastisch gevoel! Eenmaal op de glacier begon onze hike van 3 uur met gids Andy. Over de gletsjer en het ijs. Door de spikes onder mijn schoenen liep ik heel stabiel en veilig. Het was een prachtige hike tussen en op al dat ijs. En dan de groene bergen op de achtergrond met de laaghangende wolken. Denk maar eens in hoe mooi dat is. En kijk anders maar op facebook naar de foto's. Ik heb met een big smile de tocht gedaan. En weer realiseerde ik me hoe gelukkig ik ben dat ik dit kan doen en zien. Ik voel me echt heel erg goed en sterker dan ooit. Het is leuk om erachter te komen dat ik voor dit soort activiteiten, en ook bijvoorbeeld het hanggliden, totaal geen angst heb. Voel me zeker en veilig, alsof ik alles aan kan. Na de hike werden we weer terug gebracht met de heli. Fantastisch! Een groter contrast kon er niet zijn want later zat ik weer in mijn korte broek in het zonnetje. Life is good and love it :)

Ik heb besloten om mijn vlucht te laten staan en 10 februari zoals gepland naar Sydney te vliegen. Het is nog steeds een snel reisschema maar ik heb mijn draai en ritme gevonden en daarbij 3 leuke meiden die hetzelfde schema hebben. Wel zo gezellig om samen door te reizen. We hebben het echt leuk met z'n vieren! Zo vaak de slappe lach en de meest hilarische verhalen. Gisteravond ook weer een top avond gehad in de Monsoon bar naast het hostel. Er kwamen nog 3 nederlandse jongens die Staschja nog kende uit Wellington. Zo gelachen!

Vandaag zijn we naar Wanaka gereden. Eerst een stop bij Fox Glacier. Daar zag je Mount Cook en Mount Tasman. De toppen besneeuwd, blauwe lucht en wolken. Beautiful! Daarna konden we een uurtje lopen rondom Lake Matheson. Daar zie je de reflectie van de bergen (Cook en Tasman) in het water. Een plaatje! We hebben nog vis gegeten, Whitebait, dit zijn mini visjes en die worden dan met ei gemengd en gebakken. Het ziet er dan een beetje uit als rösti. Was erg lekker en echt een NZ snack. Het laatste stuk van de rit was het mooiste. Langs Lake Wanaka en Lake Hawea. Dit is denk ik de mooiste route die we hebben gereden. Overal bergen en twee gigantische meren. Het nummer Paradise van Coldplay stond op en de lucht was strak blauw. Het kon niet beter en ik zat met een glimlach te genieten. Wat een leven!

Vanavond blijven we een nacht hier in Wanaka. Morgen door naar Queenstown waar we drie nachten blijven. Samen met Staschja ga ik donderdag een dag naar Milford Sounds. Staat op mijn lijstje want het is een van de mooiste plekken van NZ. Volgende keer meer daarover!! Stay tuned...

Xxx en liefs van jullie levensgenieter aan de andere kant van de wereld :)

  • 28 Januari 2014 - 20:12

    Gitte:

    Hi Marjolein
    Wow wow wow!! Klinkt allemaal geweldig en wat fijn dat je je zo sterk voelt. Ik geniet via je verhalen een beetje mee.
    Dikke x
    Gitte

  • 28 Januari 2014 - 22:41

    Mam:

    Lieve Marjolein,
    Helemaal een te gekke reis door Nieuw-Zeeland.En met al die leuke Dutchies.Wat een power al die alleengaande reizigsters.Dat moet wel een heel lekker en speciaal gevoel geven,om met de muziek in de bus met een geweldig uitzicht en leuke mensen je reis te delen.Lucky you.Goede mensen op je pad heerlijk.Leuk dat we je net via skype spraken.Je zit zo direct op de helft van de reis 10 februari.Toch heb ik het idee dat je al weer een aardig tijdje weg bent.We volgen je,en reizen mee nog verder op het Zuidereiland,en dan weer terug naar Auckland.Dan naar Australië weer wat anders.Maar lieverd geniet van je reis en alle goeds.Dank voor het mooie verslag.Dikke kus Mam en Pap.

  • 28 Januari 2014 - 23:33

    Hans En Anita:

    Hoi Marjolein,
    Wat zijn we jaloers :-), wat een belevenissen, hang-gliden, de gletsjer op, nou ja ....alles eigenlijk,
    blijf genieten en leuke spannende dingen doen, die kansen moet je grijpen. Groetjes Anita en Hans

  • 29 Januari 2014 - 11:47

    Diana:

    Hoi lieve stoere Marjolein.

    Wat heerlijk dat je zo geniet, en dat je het zo naar je zin heb, nog even en je blijft daar.
    Wat leuk al de verhalen wij genieten er van.
    Nou lieve marjolein nog heel veel plezier en tot het volgende verhaal.

    Dikke knuffel.xxx
    Diana en Eddy.

  • 29 Januari 2014 - 14:15

    Kristel:

    Hi lieve Marjolein,
    Met een grote glimlach lees is jouw avonturen...
    Ik vind jou zo stoer!!
    Liefs en een dikke knufel :-)

  • 29 Januari 2014 - 19:37

    Jacqueline Egberts:

    In je verslag komen 2 werelden bij elkaar, wanneer ik lees dat je eten in de grond warm en gestoomd werd,n.l. ook in Irupana maakten ze zo indertijd een feestmaal voor ons. En verder komen bij je verhaal natuurlijk ook de mooie herinneringen aan Nieuw Zeeland. Geniet er nog maar van van.Hopelijk zit het weer mee bij Milford Sound,echt een belevenis!
    Lieve groet van Margiu en Jacqueline

  • 01 Februari 2014 - 14:12

    Mariëlle:

    Hee Marjo!
    Wat leuk om je verhalen te lezen.. en wat goed dat je je nu zo prettig voelt! Een waanzinnig mooie ervaring om niet meer te vergeten :)
    Nog heel veel plezier! Geniet er van.
    Wij genieten mee vanuit het koude Nederland.. :)
    Mariëlle

  • 03 Februari 2014 - 10:04

    Ellen Olgers:

    Lieve Marjolein,
    Zojuist zag ik een reclame van Bergman op de t.v.
    Het werk zal wel ver naar de achtergrond zijn verdwenen nu je zo geniet!?
    Fijne reis en nog veel mooie momenten!
    Liefs,
    Ellen
    X

  • 07 Februari 2014 - 08:19

    Cilky:

    Hai lieve Mar

    He he even een tijdje geen internet en tel.
    Maar hier ben ik,wat een geweldige verhalen met deze superreis van jou.
    Ik voel bijna de schone lucht die daar aanwezig is,en de leuke mooie foto's via Willy gezien,wauww.
    Lieverd het is al Febr. alle bollen komen al de grond uit,hopelijk krijgen we nog wat winter.
    Blij dat je je lekker vol energie voelt met al je reisgenoten.
    Kussssssssss Cilky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

.

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2014

Final blog: Northern Territory & The Red centre

07 April 2014

The Eastcoast

08 Maart 2014

No worries, mate!

22 Februari 2014

Down Under

10 Februari 2014

We will meet again
Marjolein

Actief sinds 05 Okt. 2013
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 25253

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 11 Mei 2014

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

Landen bezocht: