Down Under - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Marjolein Veldkamp

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

22 Februari 2014 | Australië, Melbourne

Het is weekend. En dus geef ik jullie graag wat te lezen. Mijn eerste blog over....

Australie! Ik ben er! Mijn hele leven wil ik er al naar toe en nu ben ik er. Ongelooflijk.

Het begon in Sydney vorige week. Ik had verwacht dat het bij de douane lang zou duren maar ik vloog er bijna doorheen! En erg makkelijk met de trein naar de stad. Ik zat in een hostel vlakbij Centraal station en Linda (van de Stray bus NZ) zat daar ook. We zaten gezellig bij elkaar op de kamer.
Dinsdag heb ik met Linda en Nynke geluncht. Nynke heeft me daarna de stad laten zien. We zijn naar de Harbour bridge geweest, Opera house, Botanical gardens, Art gallery, St. Mary's cathedral, Hyde park en Darling harbour. En dat allemaal in 1 middag! Ik was niet heel erg onder de indruk van Opera house, gek genoeg. Op tv of foto's dacht ik altijd wauw! Maar nu was het stukken minder. St. Mary's cathedral was erg mooi en rustgevend. Deze kathedraal was pas 16 jaar geleden helemaal af.
Darling harbour is, zoals het al zegt, de haven. Een leuke plek met allemaal restaurantjes. We hebben daar heel lang gezeten, wat gedronken en uiteindelijk ook maar gegeten. Het was de laatste avond met Nynke want ze ging 2 dagen later naar huis. Hoewel ik de hele dag met de meiden was, had ik toch een beetje een leeg gevoel. Ik dacht aan NZ en alle mensen van de Stray bus. Het is raar dan ineens weer 'los' te zijn. En dan sta je in Sydney. Gek hoor!
De volgende dag ben ik meegegaan met een gratis city tour van 3 uur, lopend. Gelukkig geen crossing-perikelen :) Het was een erg leuke tour met een hele knappe Australische gids. Veel foto's heb ik niet gemaakt want ik was even totaal gefocused op hem, haha! Hij heeft interessante dingen verteld over de stad en we liepen een leuke route. Australie heeft niet een hele lange geschiedenis dus daar maakte hij veel grappen over. Een gedeelte wat we liepen had ik al gezien met Nynke maar dat vond ik niet erg. Nieuw voor mij was The Rocks, het oudste gedeelte van Sydney. Dit is heel anders gebouwd dan de rest en dat was leuk om te zien. Verder had hij allerlei feiten over Harbour bridge en the Opera house. Een deense architect heeft dat ontworpen maar hij heeft het nooit af gezien omdat hij overleed. En 333 architecten hebben hun ontwerp ingestuurd voor Opera house. Interessante weetjes. Begin van de middag was de tour voorbij en heb ik lekker in park gezeten. 's Avonds gegeten met Linda en nog twee andere Nederlandse meiden die zij kende. Donderdag had ik een heerlijke dag. Ik ben van Coogee beach naar Bondi Beach gelopen (2,5 uur) en ik kwam langs allerlei andere mooie stranden. Was een leuke tocht! Bij Bondi heb ik 2 uurtjes in het zonnetje gedoezeld. Wat een leven... Ik durfde het later die middag aan om mijn haar te laten knippen bij een Aziaat en tja... Nu heb ik stekels! Haha, nee gelukkig heeft ze het erg goed gedaan en kan ik weer over straat. Met Linda $5 pizza gegeten en nog even door de stad gelopen.
Vorige week vrijdag ben ik met de ferry naar Manly gegaan. Een half uurtje van de stad (nog steeds Sydney). Hier bleef ik 2 nachten. In mijn hostel wist ik even niet wat ik zag... Een MEGA zwijnenstal van een kamer. Geen idee wat mijn bed zou zijn want overal lag troep, kleding, schoenen en eten. Even overwoog ik een andere kamer te vragen. Maar onder een stapel dekens riep een meisje mij toe 'straks vertrekken er nog een paar, sorry voor al die tassen!'. De tassen waren mijn minste zorg, maar oke. Mijn spullen snel in een locker gepropt en wegwezen! Lekker Manly bekijken. En wat had ik een mazzel. De Australian Open of Surf was in Manly. Gratis entree. Surf dudes. Heaven was there! Terug in het hostel bleek de zwijnenstal gewoon nog te bestaan. Maar ik heb me er voor afgesloten :) Het was verder een regenachtig weekend in Manly. Ik had nog een coast walk willen doen maar het weer gooide roet in het eten. Niet echt een top weekend. Ik heb me dus maar verdiept in mijn verdere Ozzie avontuur. Zo besloot ik zondagavond naar Melbourne te vertrekken. Met de bus (Greyhound), 12 uur lang... Welkom in Australie! Maar na de bussen in Azie kan ik alles aan natuurlijk. Ik zal jullie eerlijk zeggen dat de eerste week Oz nog niet was wat ik had verwacht. Maar na zo'n topmaand NZ moest ik even afkicken, volkomen normaal eigenlijk wel. En ik miste mijn Dutchies!

Maar in Melbourne een nieuwe start. 8 uur 's ochtends kwam ik aan. Helemaal dubbelgevouwen (letterlijk, niet van het lachen) kwam ik de bus uit. Heftig weer, die 12 uur. Mijn hostel zat in het centrum. Ik besloot maar wel de dag gelijk op te pikken en niet te gaan slapen. Ik ben een stuk van de stad een beetje gaan verkennen en heb 's middags een gratis city tour gedaan. Net als in Sydney. Helaas ontbrak de knappe gids maar het was wel een hele aardige. 3 uur gelopen en echt super veel leuke dingen gezien! Vond het gelijk leuker dan Sydney. Er zijn hier veel steegjes en verborgen leuke café's. Verder heeft Melbourne veel streetart en graffiti in speciaal toegestane straten. Er rijden trams (sommige zijn exact hetzelfde als de trams in Amsterdam) en net iets buiten het centrum is een strand. De gids gaf veel tips voor eetplekken en liet ons mooie gebouwen zien. Wederom is de geschiedenis niet lang maar dat maakt het zeker niet minder. Na deze dag was ik compleet uitgeput en lag ik heel vroeg in bed. De volgende dag ging ik lekker zelf op pad. Ik ben naar de Queen Victoria market gelopen, dit is een hele grote markt met kleding, hebbedingetjes, maar ook fruit en groente. Daarna liep ik door naar Brunswick street. Dit is een gezellige straat met heel veel koffietentjes, café's, tweedehands winkels en muziek. Het deed mij denken aan een combi van de Haarlemmer- en Utrechtsestraat in Amsterdam. Super leuk! Na een koffie bij Argos loves Company (aanrader) kon ik weer verder. Ik liep allerlei straten door en af en toe werd ik weer verrast door Streetart. Heerlijk zo de stad door! In het park geluncht met eigen boterhammetjes. Aan het einde van het park was Cook's cottage, het ouderlijk huis van kapitein James Cook en tevens het oudste gebouw van Melbourne.
Door de Treasure gardens ben ik weer richting het centrum gegaan. Daar heb ik wederom allerlei leuke steegjes en tentjes ontdekt. Bijvoorbeeld Shebeen. Dit café geeft 100% van de winst aan derde wereldlanden.
Ik heb daar een Greenie gedronken (appel, bleekselderij en citroen) en daarmee mijn steentje bijgedragen. Na deze opkikker kon ik de National Gallery of Victoria in. Wat een gaaf museum! Een mix van veel soorten kunst. Modern, oud, Aboriginal art, etc.. Ik kon het meeste echt waarderen en heb er ruime tijd doorgebracht. Melbourne heeft heel veel musea en de meesten zijn gratis. 's Avonds ben ik naar St. Kilda gegaan, 30 minuten vanaf het centrum. Ook een hele leuke wijk! En bij iets grappigs gegeten; Lentil as Anything (dank je voor de tip Lot!). Je betaalt daar wat jij het waard vindt/wat je kan betalen. 2 dollar is goed, 5, 10, wat dan ook! En echt lekker eten. Het was wel heel druk dus ik schoof maar aan bij een Engelse jongen en daar heb ik heel gezellig mee gepraat. Na een wandeling terug via het strand ben ik terug gegaan naar de stad. Ik had overigens hele bijzondere kamergenoten. Ze sliepen overdag want ja, wat moet je anders doen in Melbourne (???). 's Nachts om half 3 werd er geskyped met de familie. Hardop. IN de kamer. Maar natuurlijk! Ik kijk nergens meer van op inmiddels en oordoppen zijn mijn maatjes.

Woensdagochtend moest ik 7.15 paraat staan bij St. Paul's. Ik werd opgehaald voor een 3 daags tripje Great Ocean road en Grampians. De Great ocean road loopt tussen Melbourne en Adelaide en de Grampians is een National Park daar tussen in ongeveer. We waren met 16 personen en een leuke Ozzie gids (Jared). Ik zat naast een leuke Nederlandse meid, Joyce. En de eerste dag hebben we al zoveel gezien! Bells beach, waarvan ze zeggen dat de eindscene van Point break er is opgenomen, maaaar, dit klopt niet. Het was gewoon in de USA. Ik heb wilde koala's gezien, te gek! Wat een lieve dieren. We zijn door een regenwoud gelopen, hebben de 12 Apostles gezien, wat er eigenlijk 8 zijn.... (rotsen in de zee, prachtig gezicht). Vervolgens Loch Ard gorge. In 1878 is daar een schip op de rotsen gevaren en er waren maar 2 overlevenden, een jongen en meisje van 15 jaar. Iets verderop was London bridge. In 1991 is een deel hiervan ingestort terwijl er toeristen overheen liepen.... Het was een dag met veel indrukken en verhalen. We overnachtten in Warrnambool en gingen de volgende ochtend vroeg verder.
We startten met een korte wandeling die me goed wakker maakte, er stond heel veel wind. Daarna zijn we naar een National Park gereden dat om een grote krater heen lag. En daar zag ik voor het eerst Kangoeroes en Wallaby's (kleine kangoeroe)!! Wat een geweldige ervaring! Ze leefden daar en ik kon ze heel goed zien. Ik vond het echt bijzonder. We zijn Mount Rouse opgelopen waar een mooi uitzicht was. Daarna reden we door naar Grampians National park om een wandeling van 2 uur te doen naar the Pinnacle (lookout point). Het was een redelijk pittige wandeling maar het uitzicht maakte alles goed. We reden naar Halls Gap waar we die avond overnachtten en nog een barbeque hadden met z'n allen. En ja, guess what, ook kangoeroe vlees. Zo kijk je naar die beesten in een national park en vervolgens ligt er een stuk van op je bord.... Het was erg lekker! De avond werd afgesloten met sterren kijken, Jared heeft veel uitgelegd. Heel interessant! O.a. hoe je het zuiden kan vinden. We werden vergezeld door kangoeroes die in de 'achtertuin' leefden.
De laatste dag reden we eerst naar Reids lookout. Er was alleen niks te zien door potdichte mist (story of my life). Een ander punt was later wel mist vrij gelukkig. Terwijl we door Grampians NP reden was heel goed te zien dat er 2 weken geleden nog bosbranden zijn geweest. De bomen waren pikzwart maar stonden nog wel overeind. Het leek wel een spookbos! Heel bizar. Helemaal toen we later het verschil heel goed konden zien, links de bosbrand en rechts het onaangetaste bos. Er zijn zo vaak branden in dit deel van Australie (Victoria), maar het is echt een ver-van-mijn-bed-show. De verhalen van Jared boeide mij heel erg. Ze zijn hier getraind op dit soort branden, helaas zijn ze wel heel moeilijk te stoppen door plotselinge windvlagen of de richting van de wind.
Ik was 'blij' dat ik eens de impact heb gezien van een brand in zo'n groot stuk van een national park.
Voordat we naar Melbourne terug reden hebben we nog een wijngaard bezocht en 4 australische wijnen geproefd. Lekker! Einde van de dag werd ik afgezet in St. Kilda, dit keer bleef ik in een hostel daar. Samen met Stefan, een zweed uit de bus, heb ik weer bij Lentil gegeten en zijn we naar een bandje gegaan in Hotel Esplanade. Dit is een supergave plek waar ik genoten heb van een Ozzie band genaamd 'Idle Fret'. Goede afsluiter van 3 dagen touren!

Ik denk dat wel te lezen is dat ik heel erg naar mijn zin heb en dat Oz langzaam mijn hart inkruipt. Inmiddels zit ik alweer over de helft van mijn reis. Tot maandag laat ik Melbourne nog even door mijn lijf gieren en zal ik volop genieten!
Dan is het tijd voor de volgende stop: Tasmanie (mocht iemand het niet weten, dit is een groot Australisch eiland ten zuiden van Melbourne). Naar horen zeggen een prachtige plek. Ik zoek daar tevens een vriend van mij op (Damien) die ik vorig jaar in Thailand heb ontmoet. To be continued!

Allemaal een heel fijn weekend en wederom bedankt voor reacties, berichtjes en mails. Blijft heel leuk om te ontvangen!

xxxx van jullie Globetrotter

  • 22 Februari 2014 - 08:52

    Annemiek Ruijgrok:

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt Marjolein
    Wat maak je veel mee,mooie levenservaring!
    In Amsterdam alles goed,Ellen is een fijne collega,Leonard Corion
    gaat vanaf April 2 keer per maand pok doen,het trekt ietsje aan.
    Het is een leuke werkplek om straks weer terug te keren,
    geniet maar veel en tot ziens!
    Veel liefs,Annemiek

  • 22 Februari 2014 - 09:36

    Daniella :

    Hi mar, ik heb genoten van je verhaal! Soms moet ik hardop lachen (heb je die knappe gids niet kunnen strikken....?!) en soms ontroert het mij oprecht. Wauw, wat een ervaringen en indrukken! Ik ben best wel een beetje jaloers. (wow, koala's!!!!!) dank voor je lieve kaart en dikke kus van de jongens!! Ik app je nog een brute carnivals foto. Enjoy as much as you can! Veel liefs, daan

  • 22 Februari 2014 - 11:30

    Joosje:

    Haaa Marr!! Wat een mooi verhaal weer! En wat een hoop plekken zie je daar zeg! Heel veel plezier nog en ben benieuwd naar Tasmanie! x

  • 22 Februari 2014 - 15:29

    Ellen Olgers:

    Lieve Marjolein , Ik leef met je mee!
    Af en toe als je schrijft het lijkt op de Haarlemmer straat of de Utrechtse straat begrijp ik dat..
    Heb ik ook vaak en dan een vergelijking maak.
    Zo ook met Utzon de architect van het Opera House in Sydney. Weet dat de begroting 14 keer werd overschreden uiteindelijk! Nu staat het op de wereld erfgoed lijst van Unesco!! Hij hield van zeilen en tijdens het pellen van een sinaasappel kwam hij tot dit ontwerp!!!!!!!!!!!!Vandaar de vormgeving!
    Hier is in Amsterdam met de Noord - Zuidlijn ook gigantisch het budget overschreden en vele panden zijn verzakt! De Musea op het Museum plein die zijn verbouwd waren ook idem dito!
    Maar deze zomer hebben wij in Amsterdam er zoveel bezoekers bij gekregen als nooit tevoren!!!!!
    Bij mij in buurt hebben ze ook een heerlijke Greenie's In de Beethoven straat! Als je terug bent zal ik je daar eens op wijzen.
    Alleen Kangoeroe vlees dat weet zo een twee drie niet of we dat hier hebben.....misschien bij Le Garage (Braakhekke) aan de overkant bij mij! Wel heb je Loetje met de biefstukken......friet en patat......heel apart\!!!
    Marjolein veel in gedachten bij je en wens je een goede tijd in Tasmania!!!!!!

  • 22 Februari 2014 - 15:32

    Linda:

    Mar!
    Wat heb je toch alweer veel meegemaakt! Zo te lezen vermaak je je daar echt top. En mooi was de GOR en Grampians he! Je schrijft t ook erg leuk, kan je soms de dingen gewoon horen zeggen in gedachten. Echt op zn Marjoleins haha.
    Have fun meis! X

  • 22 Februari 2014 - 19:31

    Diana Huisman:

    Hoi lieve Marjolein
    Wat een mooi verhalen en ik ben best wel een beetje jaloers met wat jij allemaal beleeft en ziet.
    Maar gelukkig heb je het ontzetten naar je zin dit kan niemand je af pakken.
    Op naar het volgende verslag van je reis kijk er naar uit.
    Veel plezier en dikke knuffel van ons.

  • 22 Februari 2014 - 19:37

    Willy:

    Hallo Marjolein
    Ten eerste bedankt voor je kaartje en heb al je verhalen door gelezen was wat achter doordat ik zelf weg was maar dat had je al van Cil gehoord.

    Als je terug bent moet je maar een boek gaan schrijven je vertelt het zo leuk allemaal alsof je er zelf bij bent.
    En wat maak je veel mee geweldig om te lezen nog heel veel plezier en kijk weer uit naar je volgende blog dikke kus

  • 22 Februari 2014 - 20:18

    Margiu:

    Weer eem flink em goed verhaal Mar.Wij zijn aan onze laatste vakantie-dag im het uiterste pintje(sorry:freudiaanse verspreking) puntje( NW) van
    Tenerife en hebben erg genotenMaar aan de beroemde zuidelijke stra. plaatsen wil je niet dood gevonden worden.Zelfs een zieke pensionado gezien met een zuurstof apparaat naast hem met neusaansluiting,die langs de amsterdamse weg in Las Cristianos voor O-2 bedelde
    Ik heb hem voor 20 minuten gegeven.Wat een gekkehuis daar;gauw wegwezen
    In Tasmanie mag je voor mij een Wombat (bijt wel) meenemen, want ik heb een hardnekkig komputer-virus genaamd :Wombat.ex.
    Fijne reis verder hou vol.Ik hoop maandag mijn goudvissen weer eten te kunnen geven.IPB je weet wel.Maar eerst mijn italiaans ophalen in Puerto la Cruz.Prima eettent
    Groeten mar en jacq Toedeloe

  • 22 Februari 2014 - 23:16

    Ann Veldkamp:

    Lieve Marjolein,bedankt voor je mooie blog.
    We hadden al geskyped,gezellig hoor je te zien.En we hoorden al dat Melbourne een hele mooie stad is.De verhalen van de dag zijn mooi om te lezen.Dit is echt reizen met veel plezier.Je Moeder is nog even aan het bijkomen van al die gouden medailles in Sotsji.Het was grandioos.Maar jou lievelingssport curling daar moet je echt voor gaan trainen als je terugkomt. We wensen je nog een goede tijd,en een goede reis naar Tasmanië en heel veel plezier daar.Liefs van Pap en Mam.

  • 23 Februari 2014 - 08:27

    Cilky:

    Lieve Marjolein
    Ik heb je nieuwe verhaal gelezen,maar ik moet het nog een x lezen zoooooooo geweldig.
    Die opmerking van jou: krom de bus uit maar niet van het lachen, humor hoor meidje.
    Het voorjaar is hier allang begonnen alle bollen in mijn tuin steken met hun knoppen al de grond uit iedere
    ochtend in de vroegte wordt ik verrast door het gezang van de merels.
    Vele mooie ontmoetingen en momenten in je verdere reis, enne pak hem beet zei tante Greet ze benne voor jou!!!!!
    Dikke zoennnnnnnnnnn

  • 24 Februari 2014 - 12:11

    Lidia Verkerk:

    Hallo verre buurvrouw,
    Tjonge, wat ken jij schrijven zeg. Maar goed dat je dat in het weekend doet. Menig mens moet daar wel voor zitten. Fijn dat je het naar je zin hebt! Geniet er maar weer van..... nog ff dan is het voorbij. Hier gaat alles goed hoor.
    groetjes vab die ouwe buurtjes! Joop en Lidia. (Joop is morgen nog een jaartje ouder!)

  • 24 Februari 2014 - 12:11

    Lidia Verkerk:

    Hallo verre buurvrouw,
    Tjonge, wat ken jij schrijven zeg. Maar goed dat je dat in het weekend doet. Menig mens moet daar wel voor zitten. Fijn dat je het naar je zin hebt! Geniet er maar weer van..... nog ff dan is het voorbij. Hier gaat alles goed hoor.
    groetjes vab die ouwe buurtjes! Joop en Lidia. (Joop is morgen nog een jaartje ouder!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

.

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2014

Final blog: Northern Territory & The Red centre

07 April 2014

The Eastcoast

08 Maart 2014

No worries, mate!

22 Februari 2014

Down Under

10 Februari 2014

We will meet again
Marjolein

Actief sinds 05 Okt. 2013
Verslag gelezen: 16827
Totaal aantal bezoekers 25268

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 11 Mei 2014

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

Landen bezocht: