Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Door: Marjolein Veldkamp

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

21 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Chom reab suor!
Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuw land. Vorige week zaterdagochtend om 6.30 vertrok de bus vanuit Saigon. Na 2 uur waren we al bij de grens van Cambodja. Spullen uit de bus, door de bagagecontrole, de douane van Vietnam door en de bus weer in. 200 meter de bus weer uit, door de douane van Cambodja en de bus weer in. Weer een mooi papiertje in mijn paspoort erbij! Cambodja: 15 miljoen inwoners. Hoofdstad: Phnom Penh. Betalen met: dollar en riel. Taal: Khmer. De rit was erg mooi naar Phnom penh. Het was bloedheet toen ik aan kwam, 33 graden + vochtigheid (dus nee, niet koud Cilly!). Heb overdag heel rustig aan gedaan. In een notendop: Phnom penh is druk. Er zijn veel tuktuks. De mensen zijn hier een stuk donkerder dan de Vietnamezen en Laotianen. De straten zijn onlogisch genummerd. Straatnaam = 302 bijvoorbeeld. Mensen dragen sokken in teenslippers. En het is, onverwacht, best prijzig hier!In mijn dorm ontmoette ik een Amerikaans meisje waarmee ik ben gaan eten bij 'Friends restaurant'. Super lekker! Zij bleek ook verpleegkundige dus gelijk veel gespreksstof. Daarna nog naar een bar geweest waar we met twee Fransen hebben getafelvoetbald (is dit een woord? Hester??).Zondag ben ik met het Amerikaanse meisje (Lesha) en twee Australiers (Chris en Sam) naar de Killing Fields en S21 martelgevangenis geweest. Hele heftige, zware dag. Killing Fields is de plek waar de Khmer Rouge mensen vermoordde, de eigen bevolking! Er zijn massagraven van 100-400 mensen incl. babies. Er was een boom waar de babies tegenaan werden gesmeten. Horror. In S21/Tuol Sleng prison werden gevangenen gruwelijk mishandeld en gemarteld. Het was geen leuke middag, ik heb huilend rondgelopen, maar net als met het War museum in Saigon, je 'moet' het zien. Maar ik heb mijn portie nu wel gehad. 's Avonds zijn we met z'n vieren naar de rooftop bar geweest van het hostel en later nog naar een andere bar verderop, Equinox. Hele toffe avond met biertjes, snooker en tafelvoetbal. De Australiers hadden echt de beste, meest hilarische verhalen. Beide al zoveel meegemaakt door het reizen. Fantastisch! En ze komen uit Darwin dus ik zie ze in april/mei terug als ik daar ben bij mijn oom. Erg leuk!Maandag met Lesha door Phnom Penh gelopen. Vooral langs de rivier. We hebben de central market gezien en op een hele goede plek geluncht. Daarna het paleis gezien en verschillende tempels. Het was wel bloedjeheet dus af en toe een pauze ingelast. 's Avonds hebben we weer met de Ozzies gegeten bij een heel lekker restaurant. Chicken Amok is een heerlijk Cambodiaans gerecht met kokosmelk, limoen en rijst.Dinsdagmiddag vertrok ik naar Siem Reap. Het regende heel hard in Phnom penh dus dat het kwam goed uit om door te gaan.De busrit duurde 7 uur i.p.v. 5 dus ik kwam erg vermoeid 's avonds laat aan in mijn hostel. De dorm was de slechtste die ik ooit heb gezien en na zo'n lange reis word je daar niet blij van! Ik moest de volgende dag vroeg op voor zonsopgang bij de Angkor Wat tempel dus ben gelijk gaan slapen. Dat was pas om 23/24 uur, ook door de keiharde muziek van de hostelbar.... Ik moest er 4.30 uit! Had met Valerie (NL meisje die ik ken van de Halong Bay trip) en Lesha afgesproken voor die dag, we deelden samen een tuktuk. Toen ik opstond kwamen er net twee jongens terug van uitgaan. Ontzettend dronken. Eentje lag in het bovenste bed (stapelbed) en viel daar 3 keer uit. Ze waren ook nog eens keihard aan het praten. Ze zeiden van alles tegen mij maar ik deed er niet zoveel mee. De jongen die eerder uit bed viel was echt zó dronken, die begon uiteindelijk tegen mij te vertellen dat ie geen geld had en dat hij mijn locker wel open zou breken als ik weg was. En of ik wel wist wat ik had gedaan, al die mensen die dood waren door mij (??). Hij was duidelijk de weg kwijt maar werd steeds aggressiever. Ik werd er bang van en heb uit mijn locker mijn paspoort etc. gepakt en deze in mijn tas meegenomen die dag (belachelijk eigenlijk maar ik vertrouwde hem voor geen cent). Hij achtervolgde me naar buiten en werd steeds kwader, zei dat hij me ging vermoorden en weet ik wat. De receptie zag en hoorde alles maar deed niets. Een hele nare ervaring zo vroeg op de ochtend en ik was kapot door de weinig uren slaap.Gelukkig kwam de tuktuk en kon ik weg. Het bleef helaas wel de hele dag in mijn hoofd. Het was erg leuk met de meiden, de tuktuk heeft ons de hele dag rondgereden in het tempelcomplex. Dat is 20 minuten rijden vanaf het centrum. Eerste stop was de grootste, Angkor Wat. Deze wilden we dus met zonsopgang zien. We waren op tijd maar helaas was het heel erg bewolkt die dag. Maar het was prachtig. We zijn er helemaal doorheen gelopen. Overal zie je de kleinste details en tekeningen. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Een paar uur later liepen we er pas weer uit. Na een ontbijt zijn we andere tempels gaan zien. Een van de mooiste vond ik Banteay Kdei. Met name door de kleuren in de stenen, rood en groen. Dat gaf alles een prachtig effect. Die dag hebben we het tot 13 uur uitgehouden (om 5 uur tenslotte al begonnen) en we zijn terug gegaan naar het centrum om daar te lunchen. Toen stortte ik helemaal in, ik was zo ontzettend moe! Terug naar het hostel en daar heb ik eerst mijn dorm ingeruild voor een prive kamer. Ik wilde geen seconde langer bij die idioot in de kamer en ik had rust nodig. Helaas kon ik ook op m'n eigen kamer niet slapen. Alles werd teveel, de moeiheid, die jongen 's nachts, ik werd inmiddels niet zo lekker (m'n hoofd gloeide) en daardoor kreeg ik opeens helemaal genoeg van het reizen. Ik wilde niet meer! Na een skype sessie met m'n ouders en een tranendal ging het uiteindelijk beter. De downside van het reizen is er ook. Van slapen kwam het niet meer en toen heb ik met Val en Lesha weer afgesproken om wat te gaan eten. We vonden een burgerbar wat precies was wat we nodig hadden! Die nacht sliep ik gelukkig goed, met oordoppen in. Donderdagochtend zag ik alles weer wat rooskleuriger. Die dag ging ik met Val fietsen naar de tempels. Ik kon een fiets huren voor 70 cent (!!), vraag dan niet wat voor fiets, maar dat terzijde.Het was een half uur fietsen, heel goed te doen. En dan op ons eigen gemak het complex door. We waren in het Angkor Thom complex en startten met Bayon, een geweldige tempel/ruine met 54 hoofden. Prachtig! Die dag zagen we nog veel andere tempels, meer ruines eigenlijk. Voor de zonsondergang gingen we naar een tempel op een berg. Met 300 anderen. Helaas ook weer teveel bewolking maar wel een mooi uitzicht. Terug fietsen leek helaas 3x zo lang te duren. Ik was 18.30 weer in het hostel.Ik nam afscheid van Valerie want zij ging naar Kuala Lumpur en zondag weer naar NL. Als je dit nog leest Val, goede reis en ik vond het heel leuk je hier in SR weer te zien!'s Avonds heb ik met Lesha gegeten en nog wat gedronken bij de drukste bar hier in Pub Street. Toepasselijke naam van de bar: Angkor What? (dat is een grapje als je zegt dat je naar de Angkor Wat gaat. What?)Vrijdag heb ik rustig aan gedaan, uitgeslapen, rondgelopen en 's middags een kookcursus gedaan. Was heel leuk! Met een schort en mooie muts op kon ik de keukenprinses uithangen. Heb verse springrolls gemaakt, Khmer curry en een toetje met banaan. We bezochten nog een markt waar ze allerlei groenten, vlees (incl. vliegen erop) vis en kruiden verkochten. De vis leefde nog en sprong uit de bak. Bijna op mij! Ik heb wel vissenbloed als souvenir op mijn shirt. Een 'die hard' cultuur barbaar ben ik toch! Heb nog even in Siem Reap gelopen, gezellige plek is het.Cambodianen lopen hier wel in lange broek en shirts met lange mouwen. Het is hier nu 'winter'. 26 graden. Ja, logisch toch?! Vanochtend vroeg ben ik vertrokken naar Phnom Penh. Ik wil namelijk naar de westkust, Sihanoukville (strand) maar daarvoor moet ik eerst terug en dan pas weer verder. De wegen zijn hier slecht en dus is er nog geen weg tussen Siem Reap en Sihanoukville. Goh, wat kan je asfalt en snelwegen missen...!!Ik nam dit keer een mini van omdat deze er 5 uur over zou doen. En dat klopte eindelijk eens! Waar bij de vorige chauffeur een peper in zijn reet ontbrak, had deze er wel 10. We vlogen over de weg! Ik heb mezelf tijdens dit blog getrakteerd op pancakes met vers fruit. Verwenmomenten moeten er zijn! Morgenochtend ga ik naar Sihanoukville. Ik kijk uit naar een aantal dagen rust. Boeken lezen op het strand. Ik moet deze momenten echt hebben want het reizen kan best wel zwaar zijn. Afgelopen week had ik dus een flinke off day. Zo'n dag is heel erg vervelend en best eenzaam. Ik wil dan ook het thuisfront bedanken, het is fijn dat er altijd mensen aan me denken en 'bij me zijn'. Zonder jullie kan ik dit niet! Mijn dank is heel groot.

Lieve allemaal, ik wens jullie hele fijne, gezellige kerstdagen toe. Maak er wat moois van met elkaar.
Joon, lieverd, sterkte met je pootje!

Veel liefs xxxxxx

  • 21 December 2013 - 09:55

    Sanne Woerde:

    Super om te lezen wat je allemaal doet! Downs horen er helaas ook bij, maar zolang je vooral ups hebt zit je goed! Blijf lekker genieten en veel plezier!

  • 21 December 2013 - 11:28

    Lidia:

    Hallo Marjolein. Zo te lezen is het niet saai! Ik vind het maar knap van je hoor! Wat je allemaal meemaakt, ik doe het je niet na. Ook al zou ik jonger zijn! Nou het beste weer en ...... fijne kerstdagen en een goed uiteinde en een heel goed begin!

    Groetjes je oude buurtjes!

  • 21 December 2013 - 12:53

    Madre:

    Marjolein in Cambodja,het verhaal indrukwekkend.Maar dat weet ze we volgen haar, en horen haar verhalen.Wat ik geweldig vind we kunnen skypen en haar zien.Dat was deze week heel belangrijk.Maar we hebben al eerder gezegd zo trots op haar te zijn.Azie wat een cultuur.Marjolein zei al je krijgt ook een glimlach als het busje niet op tijd vertrekt of de afspraak totaal anders is
    Het eten is meestal heerlijk zei ze.Maar ook de geschiedenis hard.Al deze dingen hebben een plekje nodig.Tijd om nu heerlijk te relaxen.Lieverd Dikke pakkerd van ons Pap en Mam

  • 21 December 2013 - 14:05

    Ilze:

    He stoere meid! Wat heb je weer veel gedaan en gezien. Ik vind het superknap dat je alleen (maar met veel gezellige mensen onderweg) de trip door Azië maakt. Snap best dat het af en toe (en zeker na zo'n idioot) moeilijk is, maar het mooie is inderdaad dat het er de volgende dag weer compleet anders uit kan zien. Die dagen die je ertussen doet aan het strand enzo, dat is natuurlijk ideaal - om even alle indrukken weer te verwerken. Omdat NZ en Oz uiteraard Westers en super comfortabele landen zijn, zal het reizen daar een stuk makkelijker en relaxter zijn. Fijne hostels ook! He, hoe leuk waren die Ozzies eigenlijk? Niet blijven plakken in Darwin he, ha ha. Geniet er weer van!
    x Ilze

  • 21 December 2013 - 14:21

    Mariëlle Veldkamp:

    Hee Marjolein!

    Wat super leuk om je verhalen te lezen; Het blijft stoer om te lezen hoe je je daar in je eentje kunt redden, hoewel het soms zwaar kan zijn...Hier vanuit het koude Nederland wensen je in ieder geval nog heel veel plezier, en bij deze al vast een hele fijne kerst... (hoewel dat daar wel iets anders voelt.. :)

    Groetjes Thido en Mariëlle

  • 21 December 2013 - 15:38

    Willy:

    Lieve Marjolein
    Wat een avonturen maak jij weer mee en inderdaad de geschiedenis in die landen is erg hard.
    Ik vind het fantastisch dat je doorzet en in australie zal je het een stuk makkelijker hebben ik wens je nog veel plezier en kijk uit naar het volgende verhaal.
    Dikke kus Willy

  • 21 December 2013 - 20:16

    Esther:

    Lieve Mar,
    heerlijk weer om je verslag te lezen, jammer die dronken kerel en dat je je zo verdrietig voelde!
    Vind je een enorm stoer wijfie wat je allemaal doet zo alleen op reis! Lekker chillen op het strand en dan weer krachtig door,....
    Veel plezier lieverd! xx Es

  • 22 December 2013 - 13:31

    Hester:

    Lieve wereldburger, wat een geweldige dingen maak je mee (en dan bedoel ik natuurlijk niet die met die engerd met z'n dronken kop)! Wat leuk om alles zo uitgebreid mee te lezen. En een cultuurbarbaar lijk je me zeker niet! Goed dat je ook de "heftige"(oorlogs)dingen doet. Ja, die horen er inderdaad wel bij. Gelukkig staan er heel veel mooie, leuke, interessante en vooral ook lekkere dingen tegenover.
    Ik heb geen idee of er iets aan kerst gedaan wordt, maar we wensen je toch heel goede dagen (niet te veel aan a white christmas thuis denken) en we wachten op je volgende verslag. Lieve groetjes van ons allen hier, Hester.

  • 22 December 2013 - 15:29

    Cilky:

    Hai vriendinnetje,wat maak je toch allegaar mee.Blijf dicht bij het goede van jezelf he lievie.Wat fijn dat je met mamsenpaps hebt kunnen skypen dat is een hele troost.Krachten bundelen nou ze zijn er hoor.
    Het is hier Klutweer ,geen witte kerst maar een natte dusss.Ik vond Siem Reap wel een leuke naam
    humor he.Leuk dat je al afspraken kan maken met sommige om die weer in Australie te ontmoeten.
    Ik kreeg kromme tenen van sommige belevenissen van je .Ik heb meteen een kaars aan gestoken.
    Kerst aan zee ,je maakt me nieuwsgierig met al die heerlijke recepten .Doe je ding en genieten maar.
    Wens je veeeel liefs toe met de aparte Kerstennieuwjaartrip onvergetenlijk,denk aan you!!!!
    zoennnnnnnnnnnnnnnndoeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 22 December 2013 - 15:31

    Ellen Olgers:

    Lieve Marjolein, Hopelijk een fijne relaxte dag gehad?
    Even aan het strand wegdromen.....
    Ik wens je goede dagen en zal zeker aan je denken ,,,,,,,,
    Liefs vanuit Amsterdam-Zuid, EllenX

  • 22 December 2013 - 17:31

    Tineke:

    Hoi Marjolein, heel begrijpelijk dat je ook moeilijke momenten hebt na zoveel indrukwekkende belevenissen. Wat fijn dat dan de techniek je helpt om dicht bij degenen te zijn die veel van je houden. Deze kerstdagen denken we ook aan jou! Liefs van ons

  • 22 December 2013 - 23:48

    Greet:

    Hallo Marjolein we lezen graag jou verhalen wat je zo mee maakt.we hopen dat je mooie dagen aan de kust hebt en we wensen je fijne kerstdagen en een goed begin in 2014.
    Groetjes k en g

  • 25 December 2013 - 10:21

    Suzanne:

    Hoi Mayo,

    Wat een verhalen toch elke keer! Hou vol en fijne feestdagen!

    x Suus

  • 26 December 2013 - 15:17

    Piet En Riet :

    Even een berichtje van ons wat beleef je veel Marjolein , ik heb je verslag gelezen wel moeidig , maar kijk goed uit maar dat weet je wel ik wens je een hele goede en veilige reis een heel gezond 2014 en veel zien onderweg liefs en groetjes van ons piet en riet

  • 26 December 2013 - 23:39

    Astrid Mulder :

    Hoi Marjolein, ik had gehoord van mijn ouders dat je een prachtige wereldreis aan het maken bent. En uiteindelijk zult eindigen in Australië bij ome Joop. Kijk en dat vind ik altijd leuk om te horen. Wij (Ronald en ik) hebben zulke goede herinneringen aan Australië en vooral aan ome Joop. Wij hebben toen slechts 5 weken door Australie gereisd, maar was toch wel de reis van onze leven. Dus blijft speciaal. Vervolgens heb ik je vader en moeder gesproken op het verjaardagsfeest van mijn vader. Toen dacht ik: dit stoere nichtje van mij moet ik toch maar eens gaan volgen. Je papa heeft vervolgens je blog doorgebeld. Ik heb deze gelezen. Wauh! Wat een bewondering heb ik voor je. Dat je dit allemaal durft. Ik vind het echt fantastisch. Ik geloof echt dat je af en toe ook een rustmoment moet inbouwen. Reizen en alle indrukken kunnen idd vermoeiend zijn. Denk goed om jezelf en geniet van al het moois in de wereld. Ik ga je volgen hoor. (Ik zag dat mijn mama, je tante Riet ook al iets gepost had;-) Wat zal die blij zijn dat ik dit vroeger nooit gedaan heb. Die had er niet van kunnen slapen. ha ha. Lieve Marjolein, nogmaals geniet van deze unieke ervaring. liefs Astrid, Ronald en kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

.

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2014

Final blog: Northern Territory & The Red centre

07 April 2014

The Eastcoast

08 Maart 2014

No worries, mate!

22 Februari 2014

Down Under

10 Februari 2014

We will meet again
Marjolein

Actief sinds 05 Okt. 2013
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 25291

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 11 Mei 2014

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

Landen bezocht: