A little bit of Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu A little bit of Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu

A little bit of Laos

Door: Marjolein Veldkamp

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

18 November 2013 | Laos, Luang Prabang

Sabaidee!Zo, een week voorbij. Voelt als maanden,  heel raar! Tijd voor een échte blog. De eerste nacht (vorige week dus) weinig geslapen, het bed was zo hard als een steen. Volgende ochtend ontbeten met m'n twee roomies en later met een van hen, Andy, op pad gegaan. Bus geboekt naar Vang Vieng voor dinsdag. Daarna wist hij een heel leuk koffietentje waar we hebben gezeten. Het valt me op dat de Laotianen erg vriendelijk zijn maar ze spreken echt heel slecht Engels. Andy kende een Nederlander in Vientiane die we later hebben ontmoet. Hele aardige man, genaamd Ait (Erik, ik moest gelijk lachen en aan jou denken, 'Aight?!'). Hij woont hier sinds 2007. Hij vertelde leuke dingen over Laos en gaf ons tips. 's Avonds ben ik met Andy in een tuktuk gegaan en zijn we langs tempels en een monument gereden. Vientiane is echt heel rustig maar het beviel me prima. We moesten van Ait nog naar een bepaalde coffee room. Deze gevonden maar toen we binnen kwamen zei een meisje dat ze helaas al dicht was. We wilden bijna gaan toen we nog zeiden dat het jammer was omdat we het als tip kregen. Zei ze 'oke, wait, i will make you coffee to go'. En hup ze zet alles weer aan. Zo lief! Daar kunnen wij Nederlanders van leren. Al had ik er zelf een hekel aan toen ik bij Bagels & Beans werkte maar dat terzijde... ;)'s avonds een lekker lokaal maaltje gegeten en over een markt gestruind. Weer 2 nieuwe roomies ontmoet bij terugkomst, dit keer uit Spanje. Gaaf om hun reisverhalen te horen.Volgende nacht weer slecht geslapen. Onwijs veel lawaai en het bed leek nog harder dan eerst. Vroeg eruit gegaan en spullen gepakt. Merkte dat ik me niet zo lekker voelde. Vond het toch wel lastig om door te reizen terwijl ik ook juist zin had in een andere plaats. Het is nog heel moeilijk dit alleen te doen, ook al ging ik door met Andy. Doodeng dat ik niet weet wat er komt. Maar dat zal ik toch los moeten laten.  Na 4 uur in de bus aangekomen in Vang Vieng. Zat in Maylin Guesthouse, mooi bungalowtje! Maar toen kwamen even de tranen. Dit was gewoon een k*dag. Ben iets gaan eten en heb langs de rivier gelopen. Mooie foto's gemaakt. Ik heb daarna een koude douche genomen (niet dat er wat anders was... lekker primitief hutje hoor. Toilet spoelde door met een emmer!) en dat was heerlijk. Even relaxed bij het guesthouse. Het was een fijne plek. Andy kwam terug van mountainbiken en later zijn we samen richting 'centrum' gegaan aan de andere kant van de rivier. Bij Bananabar wat gegeten incl. Friends op tv :) Dat was overal in de bars daar!! We kwamen daar een meisje tegen die ik uiteindelijk heb gevraagd om mee te eten. Heel aardig, Lisa uit Duitsland. Ze had voor de volgende dag al een tripje staan met een groep om te kajakken, grotten te zien en naar Blue Lagoon om te zwemmen. Ik had nog geen plannen en baalde daar van. Totdat ze vroeg of wij mee wilden. Super lief! Gelijk gefixt om dus een prive tour te doen met z'n 9-en voor 15 euro p.p. De hele dag en drinken en lunch werden verzorgd. Ik werd er heel erg blij van en voelde me gelijk een stuk beter. Dat had ik nodig! Die middag wist ik nl. echt niet waar ik het zoeken moest... Na het eten zijn we naar Kangaroo bar gegaan, wat wel oke was maar meer als je echt compleet dronken wil worden binnen een half uur. Dat maar niet. Voel me daar nu al te oud voor haha! Daarna naar een Irish pub waar hele goede live muziek was van 2 jongens. Betere keuze! Hele toffe avond gehad. De volgende dag moesten we om 9 uur verzamelen voor de tour. We waren met 9 personen. Andy, Lisa, Sam uit Engeland, 2 koreanen en 3 chinezen. We zijn eerst naar een grot gegaan waarvoor we flink de trap omhoog moesten eerst. Was erg mooi. Later naar een lagoon en daar mochten we zwemmen, zalig! Daarna weer een grot, heerlijke lunch gehad en toen 3 uur gekajakt. Super leuk!! Was een top dag. We kajakten over de tubing rivier maar dat is eigenlijk wel redelijk op z'n endje sinds de nieuwe regels. (voor mensen die het niet weten; tot 1,5 jaar geleden kon je tuben en onderweg bij barretjes alcohol drinken. Een soort springbreak. Maar er zijn veel doden gevallen ook vanwege drugsgebruik en het springen van gevaarlijke hoogtes. Nu kan je nog wel tuben maar rustiger en bijna alle bars aan de rivier zijn dicht) Wel nog ff wat gedronken bij een van die bars en even gewacht tot een regenbui voorbij was. 's Avonds zijn we weer met de groep gaan eten en uitgeweest. 1 chinees was echt hilarisch, hij spreekt slecht engels maar doet zijn best. Maar alles wat hij zei was grappig. Het duurde wel 10 minuten voordat je had ontcijferd wat hij zei. En mijn naam voor hem is onmogelijk. Maar dat is de story of my life in het buitenland. Later wilde hij graag een lachgas ballon proberen en dat leverde mooie beelden op die nooit meer uit mijn hoofd zullen gaan :)Die avond Krystyna weer ontmoet uit het allereerste hostel (waarvan ik de naam vergat, het meisje die mij geruststelde). Small world!Vrijdag een rustdag voor deze oldie. Even bijkomen. Veel spierpijn van het kajakken! Werd om 12.00 pas wakker. Eindelijk even echt goed geslapen. Boek gelezen in m'n ereader en heerlijk gechilld. Was er aan toe. Andy ging tuben en was rond 19.00 terug. Ging daarna eten hem en John een canadees. Hij had weer 2 Nederlandse vrienden. Met een van hen Richard een tijdje gekletst. Was heel gezellig. Hij had op Willemsparkweg gewoond (daar werkte ik) en was geopereerd bij Bergman in Naarden. Wederom small world. Daarna  ging de rest nog naar een Jungle party (= keihard zuipen en drugs gebruiken) dus ik ben terug gegaan. Geen zin in. Zaterdagochtend vroeg eruit. Om 8.30 klaar staan voor de rit naar Luang Prabang. Ik had al gehoord dat het een wild ritje zou worden (lees: 6 uur lang berg op berg af / zigzag weg) dus had een reistablet ingenomen. De mini-van die we hadden geboekt voor het mooie bedrag van 70.000 kip = 6,50 bleek een verrot busje te zijn. Gelijk die 6,50 duidelijk. Het was een hels ritje maar ook weer overleefd. En thank god voor m'n reistablet. In Luang Prabang aangekomen een hostel gezocht. Lekker een warme douche genomen en rondgelopen in het centrum. Het is hier erg fijn. Vind het tot nu toe het leukste in Laos. 's Avonds bij Utopia afgesproken met Andy en Lisa. Utopia is een hele leuke plek, restaurant/cafe aan het water. Alle backpackers komen daar samen. Gezellige avond gehad daar.Zondag om 5 uur opgestaan om naar een tempel te gaan waar inwoners voedsel offeren aan monnikken. Dat is een soort festival dus we besloten dat maar te checken. Heel bijzonder om mee te maken!! Zoveel mensen en al dat eten... Voornamelijk rijst en crackers en ook veel snoep. De mensen offeren hen het eten en dan geven ze soms een paar passen verder weer een handje voedsel terug aan de mensen. En op het laatst komen de armere mensen en die krijgen ook nog wat.Een hele gebeurtenis om te zien maar heel erg indrukwekkend. Verder die dag rondgelopen en een massage genomen. Ik ben 'ingetrokken' in het guesthouse bij Lisa en Chan (de chinese jongen). Zij zijn helaas vandaag weggegaan richting huis en naar Thailand. Hen zie ik niet meer en dat vond ik even moeilijk vanmorgen. De eerste groep valt zeg maar nu uiteen. En het ontmoeten van andere mensen hier gaat moeizaam. Andy is hier nog tot woensdag dus dat is fijn. We zijn vanmorgen naar een prachtige waterval geweest hier 25 km vandaan. Eerst weer ondervonden hoe slecht Laotianen zijn in dingen regelen. De tuktuk zou vol zijn naar de waterval en we zouden om 9.30 vertrekken. We waren dus met z'n 2en en toen ging die jongen eerst 10x rondjes rijden om mensen te vinden. Uiteindelijk hebben we maar meer betaald want we werden ongeduldig. Jullie horen het al, ik zit nog in mijn Nederlandse ritme en denken!

!Goed, voor nu genoeg want wil jullie geen vierkante ogen bezorgen. Next story zal uit Vietnam komen want daar ga ik vrijdag naartoe (Hanoi).xxxx groetjes liefs voor iedereen!!!

  • 18 November 2013 - 13:37

    Renée Woerde:

    Wat een leuke verhalen! Fijn dat het al zo vertrouwd voelt daar en dat je leuke mensen hebt ontmoet!
    Ga maar heel erg genieten en maak prachtige herinneringen!

    XXX

  • 18 November 2013 - 13:38

    Leonie:

    Schatjeee, wat een leuk verhaal weer! Klinkt allemaal super gezellig mop. En je komt echt wel weer leuke nieuwe mensen tegen, zo gaan die dingen! Geniet nog even van Laos en tot in Vietnam!!
    Love you, XXX

  • 18 November 2013 - 13:46

    Erik:

    Aight, klinkt goed mar, leuk om te lezen! Maar die bananenbar he... is dat er net zo been die we in amsterdam hadden?
    xx

  • 18 November 2013 - 14:25

    Jolien:

    Hi Schatje,
    Wat fijn om van je te horen en wat fijn dat je zo'n leuke groep had opgebouwd. En dat is natuurlijk de reiswereld, mensen komen en gaan. Joh de volgende groep staat al op je te wachten. Komt helemaal goed. Heel veel plezier en een goede reis naar Hanoi. xxx

  • 18 November 2013 - 15:34

    Madre:

    Lieve Marjolein,
    Wat schrijf je mooi.Ik reis echt met je mee.Ook zo mooi dat je de goede mensen ontmoet,en soms moet je daar even op wachten.Geef jezelf elke avond een mooi compliment,bij deze al van mij hoor.Zoveel indrukken en zoveel reizigers.Lieverd ik ga ook nog op Facebook met je praten.Hele dikke pakkerd en de foto's waren al heel mooi.Doei Madre Anna.

  • 18 November 2013 - 15:40

    Jessica:

    Klinkt allemaal te gek meis! Kan mij voorstellen dat het voor jou inderdaad lijkt alsof je al maanden we bent;-) Goede reis naar Vietnam alvast en hele dikke kus uit een heel koud Nederland:-)

  • 18 November 2013 - 16:17

    Diana:

    Hoi lieve marjolein wat een mooi verhaal van je reis zo kunnen we ook een klein beetje mee genieten van al dat moois. Geniet van alles en een hele goede reis naar Vietnam. Dikke knuffel uit het grauwe Nederland. Doei Eddy en Diana

  • 18 November 2013 - 16:36

    Joosje:

    Mar, wat ontzettend gaaf om te lezen!! Genietse :) xx

  • 18 November 2013 - 20:07

    Sachadriehuis:

    Lieve Marjolein wat een mooi verslag , ik heb het gevoel of ik in een rugzakje bij je op je rug zit.
    Geniet er van en je komt weer andere mensen tegen , maar wel jammer dat deze mensen
    weer verder gaan.

  • 18 November 2013 - 20:35

    Cilky:

    Hoideboy Mar
    Wat een avontuur zeg meidje.Inderdaad het Nederlandse ritme moet eruut.
    Ik wens je alvast een goede reis naar Vietnam een land vol kleur en prachtige bevolking.
    Kennismaken afscheid nemen , spannend allemaal ga hand in hand met jezelf .
    Wat een indrukken al in zo'n korte tijd,neem je tijd,tijd zat schat.
    kussssssssssssssss Cilky doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 18 November 2013 - 21:59

    Suzanne:

    Marjooooo!!! Wat een leuk verhaal weer en ik krijg geen vierkante ogen hoor. Ik kijk uit naar aflevering 3. Echt gaaf wat je allemaal meemaakt!
    Dikke XXXXXX Suus

  • 18 November 2013 - 22:10

    Willy:

    Hoi Mar
    Wat leuk om je verhalen te lezen zo gaan we even met je mee en ik wens je weer een goede reis naar het volgende land kijk er naar uit wat je dan weer meemaakt.
    Kus en geniet Willy

  • 19 November 2013 - 09:47

    Daniella:

    Ha Mar,

    A little bit of Laos is a lot! Ik zie nu al een heel mooie levensles voor je: ontvangen, geven, loslaten, genieten.
    Ik wens je heel veel plezier en wijsheid de komende reis naar Vietnam. Denk aan je Karma, dan komt het wel goed. Veel liefs, Daan en mannen

  • 19 November 2013 - 11:19

    Ellen Olgers:

    Sabaidee Marjolein! plaatselijke tijd bij jou rond 17.05 ongeveer en hier 1105. Waar het echt November weer is!!!! Ik geniet van je reisverslag! Van je Madre heb ik al gehoord dat het goed gaat. Nu op naar Hanoi.....
    Liefs Ellen

  • 19 November 2013 - 19:50

    Chanel:

    Wauw dat klinkt heerlijk! Heel veel plezier op je volgende bestemming! x uit regenachtig Amsterdam..

  • 20 November 2013 - 16:20

    Tanja:

    Klinkt goed hairry! Fijn dat je zo snel contact hebt met andere backpackers! Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Xxxx

  • 22 November 2013 - 13:10

    Jacqueline Egberts:

    Wat spannend iedere keer een andere dag dan je in Holland had. Ploeter maar lekker door hoor, het leven heeft allerlei kanten en geniet van de leuke kanten.Kijk uit naar je volgend verslag.
    Liefs van Margiu en Jacqueline

  • 24 November 2013 - 12:23

    Hester:

    Wauw, wat is ons oud-buurmeissie nu ver weg! Wat een belevenissen. Onvergetelijke indrukken doe je op (en wij mogen daar een beetje van mee genieten via je blog. Waarvoor dank.) Doet mij natuurlijk deugd dat je tussen al die bedrijven door ook nog een boek leest, haha. Geniet van alles, het hier en nu en maak je niet te druk om wat gaat komen! (Erg zen!) En zelfs in die "small world" zijn al snel bekenden die je verder dragen. Liefs van ons allen hier, Hester.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

.

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2014

Final blog: Northern Territory & The Red centre

07 April 2014

The Eastcoast

08 Maart 2014

No worries, mate!

22 Februari 2014

Down Under

10 Februari 2014

We will meet again
Marjolein

Actief sinds 05 Okt. 2013
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 25296

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 11 Mei 2014

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

Landen bezocht: