From Vietnam with love - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu From Vietnam with love - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjolein Veldkamp - WaarBenJij.nu

From Vietnam with love

Door: Marjolein Veldkamp

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

26 November 2013 | Vietnam, Hanoi

Xin chao!

Tijd voor weer een nieuw verhaal. Dit keer vanuit Hanoi, Vietnam. Voordat ik daarover begin maak ik nog even de laatste dagen Luang Prabang af.

Vorige week maandag, na de waterval, hebben we (Andy en ik) op een kleine lokale markt gegeten die daar elke avond was. Voor 1 euro een bord vol Laos eten. Er zat een schattig ouder mannetje die daar gids was. Hij sprak goed Engels en Frans. Tijdje zijn verhalen aangehoord, mooie vent!
Dinsdag om 8 uur afgesproken met Andy voor ontbijt maar het kwam met bakken uit de hemel!! :(
Toen maar in het guesthouse gebleven en gelezen. Uiteindelijk toch maar snel een ontbijt gescoord. Ging even wat zachter regenen dus rondgelopen. Info gehaald over Laos Cooking school. Het ging woensdag nl. weer regenen. Dus gemaild of ik nog mee kon doen, dat was prima!
Woe.ochtend samen ontbeten en toen afscheid genomen. Andy's vlucht ging om 13 uur naar Chiang Mai, Thailand. Ik ben doorgegaan naar de kookschool. We waren met 7 mensen. Een NL ouder stel, 2 duitsers, amerikaanse en een zwitser. Zijn naar een lokale markt gegaan 10 min. rijden van het centrum. Heel veel groenten, vis, kruiden en ook muizen op de bbq. Gatver. Terug gekomen kregen we uitleg over 2 gerechten (gelukkig zonder muis) Daarna zelf aan de slag. Ik was samen met de nederlandse man, Bram. Ging heel goed. Toen het klaar was als lunch gegeten. Daarna uitleg over 5 gerechten en dan mocht je er daar 3 van maken. Deze waren moeilijker maar wel gelukt! Ook dat weer gegeten en om 4 uur was het afgelopen. Hele leuke dag en een aanrader!!! Kan het thuis nog eens proberen want kreeg een kookboekje mee.
's Avonds naar een modeshow geweest waar de traditionele kleding van Laos werd gedragen. Was erg leuk om te zien! Daarna kwam er nog breakdancen.
Do. eindelijk uitgeslapen want dat had ik nog niet echt gedaan. Daarna een ontbijt gehaald bij Utopia, lekker chillen aan het water.
Zonnetje kwam door dus even in gedoezeld. Later nog naar Phosi mountain gegaan.met mooi uitzicht over LP.
Vrijdagochtend ingepakt en nog even rondgelopen en gegeten. Om half 3 richting vliegveld gegaan waar mijn vlucht naar Hanoi vertrok.
'Good luck!' lachte de tuktuk driver met 3 tanden mij nog toe, en gaf me mijn tas. Met deze woorden verlaat ik Laos. Een mini toestel wachtte mij op.... slik....! Maar het werd een prachtige vlucht, aan het raam.

Eenmaal in Hanoi werd ik opgewacht door de ophaalservice van het hotel waar ik 1 nacht bleef. Een net gekleed mannetje wachtte mij op. In de auto vraagt hij me 'where you from Sir?' Een betere start kan ik niet hebben :) Eerste indrukken van deze stad: druk, auto's, scooters, rijden als gekken, toeterende mensen, onmogelijk om over te steken.
In het 3B Hotel werd ik heel vriendelijk ontvangen. Zelfs mijn naam wordt vloeiend uitgesproken! Ik heb mezelf na een pizza op het bed geinstalleerd met slechte films op tv. Ja, daar kan je opeens behoefte aan hebben!
De volgende ochtend ben ik verhuisd naar Little Hanoi Diamond hostel. Tweede indruk tijdens het lopen daarheen: nog drukker, scooters, scooters, auto's, smalle straatjes, baby's op scooters, oude omaatjes achterop, toeterende mensen, onmogelijk om over te steken: lees: jezelf tussen het verkeer gooien omdat je anders nooit aan de overkant komt. Oh en had ik al scooters gezegd?? In het hostel kom ik op een dorm met 5 anderen. Gelijk maar de stad verkennen. Dapper als ik ben met een kaart van Hanoi in mijn zak, gooi ik mijzelf weer in dit idiote verkeer. Ik moet en zal alles vinden! En het lukt. Loop langs Hoan Kiem meer en via honderden straatjes kom ik uiteindelijk bij Hoa Lo Prison. Hoe afschuwelijk ook, heb ik toch maar bedacht dat ik dit wil zien.
Indrukwekkend vreselijk hoe mensen hier gevangen zijn gehouden. Mag zelfs de kleinste cellen zien en krijg er een naar gevoel van. Ik kan er niet lang blijven en heb iets vrolijkers nodig. Loop daarom door naar het Vietnam Women Museum waar alle kleding wordt getoond en alles over bruiloften en geboortes wordt verteld. Hierna trakteer ik mezelf op een voorstelling van The Waterpuppets. Typisch Vietnamees, in een watertheater worden meerdere verhalen weergegeven met poppen in een grote waterbak.
's Avonds lekker gegeten en leuk gepraat met een Australisch stel.
Zondag heb ik gedaan waar ik normaal erg tegen ben: een city tour in een busje. Mijn beloning daarvoor was een busje vol chinezen, uiteraard :) Maar ertussen verstopt zat nog een Nederlands meisje. Een interessante dag gehad! Naar Ho Chi Minh Mausoleum geweest. We moesten camera's inleveren, helemaal bedekt zijn (lange mouwen/broek) en in rijtjes van twee achter elkaar. Als je te snel liep werd je even teruggefloten. Een belachelijke situatie maar in het kader van cultuur lette ik er niet teveel op en luisterde braaf. Bizar hoe Ho Chi Minh daar ligt opgebaard. Het leek net Madame Tussauds. We hebben ook nog het paleis gezien en de tuinen eromheen. Verder die dag de tempel van de Literatuur gezien en na de lunch een pagode en een stadje aan de rand van Hanoi waar we een pottenbakker bezochten. Alles met de hand beschilderd, prachtig om te zien.
Maandag (gisteren) was het tijd voor een tripje naar Halong Bay. Dat is 3,5 uur rijden vanaf Hanoi. Om 8.30 werd ik opgehaald. Rond lunchtijd kwamen we aan in Halong Bay. De 'Fantasea Cruise' wachtte me op. Ik deelde een hut met een Nederlands meisje. Echt prima kamer met goed bed en fijne douche. Ik denk dat ik nog niet eerder zo goed heb gehad zelfs! De trip was echt de moeite waard. Gelukkig werd het heel mooi weer en hebben we heerlijk gevaren tussen prachtige gigantische rotsen en eilanden. Ik zou zeggen Google het voor een beter beeld. Het was waanzinnig! We hebben een een grot bezocht en later een klein eiland waar we helemaal omhoog konden 'klimmen' voor een mooi uitzicht (voor de Facebookers, daar is die foto gemaakt). Verder hebben we heerlijk eten gekregen op de boot en de avond was vrij rustig. Vanmorgen wedden we om 6.00 gewekt voor een ochtendje kajakken. Was heel erg leuk, en we hebben zelfs aapjes gezien op de rotsen. Aapjes die zelfs konden zwemmen! Verder rustig vandaag, lekker relaxed op de boot en wederom verwend met lekker Vietnamees eten. We mochten zelfs nog loempia's maken. Ik had er talent voor zei de gids dus ik weet wat te doen als ik niet terug kan komen bij Bergman ;) Mijn Vietnamees Engels wordt ook al beter. De loempia moest 10 minuten in de frituur 'untill it was creepy'. Crispy dus. En 'excuse me' is hier 'kissmeee'. Gelukkig versta ik ze en heb ik niet plots een Vietnamees gekust.
Rond 16.30 was ik weer terug in Hanoi. Nu wacht ik op mijn bus die me straks naar Hue brengt, richting midden Vietnam. Wish me luck want ik ga 12 tot 14 uur in een zogenaamde sleeper bus. Maar als echte backpacker ga ik dit avontuur aan (en eigenlijk was het vooral een geld kwestie, de trein kost 4x zo veel).

Lieve allemaal, ik wil jullie bedanken voor de leuke en lieve reacties die jullie steeds onder mijn blog plaatsen. Doet me heel erg goed!

Dikke kus en liefs, Marjolein.

Tam Biet! (tot ziens)

  • 26 November 2013 - 12:38

    Léonie:

    Topperrrr ben je toch schat!!!! Je hebt het backpacken al lekker onder de knie lees ik al! Dikke kus

  • 26 November 2013 - 12:52

    Lidia:

    Nou Marjolein het is in ieder geval niet saai! Nog ff enje hebt een boek. Veel avontuur en de groetjes van je oude buurtjes

  • 26 November 2013 - 13:19

    Diana Huisman:

    Hoi lieve marjolein wat leuk om mee te reizen in jou mooie avontuur en wat een mooie foto"s. En wat heb je al mooie dingen gezien. En als je voor je zelf begint met loempia's en Vietnamese eten kom ik bij je eten. Nou lieve marjolein nog heel veel plezier en geniet er van en vergeet niet dat je nooit alleen bent.xxx Groetjesssssssssssssssssssssssssss

  • 26 November 2013 - 13:37

    Roxanne:

    Jeetje mop het klinkt allemaal super !! En wat een mooie verhalen schrijf je. Misschien als je terug bent een combi maken tussen schrijven en loempia's maken ;-) geniet mop ik reis via je verhalen met je mee:-D dikke kus!

  • 26 November 2013 - 13:46

    Ellen Olgers:

    lieve Marjolein, gestampte muisjes ken je dat uit Nederland? dat is toch wel iets anders vind je niet? Toen je klein was ging ik met je naar het poppentheater in Amstelveen. Weet je dat nog?
    En ik was eens in Rome zag ik een paus opgebaard vond dat net als jij bizar om Ho Chi- Minh te zien!
    Voor 1 euro een bord vol Laos eten....dat ga ik donderdag met je mama en papa doen maar dan een ontbijt. In de Hema Amstelveen!
    Lieverd take care xxxje tante Ellen
    Goede reis per trein......

  • 26 November 2013 - 14:23

    Tineke:

    Ha dappere Marjolein! Wat enig om jouw avonturen te lezen. Heerlijk op kantoor "even een stukje met je meereizen". Ik lach hardop bij het lezen. Heerlijk. Mijn werkdag krijgt door jou een zonnetje. Liefs,

  • 26 November 2013 - 15:34

    Gitte:

    Lieve Marjolein, wat een heerlijke verhalen. Klinkt allemaal waanzinnig leuk en vind dat je t super doet in je eentje, bikkel! Geniet ervan
    X

  • 26 November 2013 - 17:09

    Sacha Driehuis:

    Nou marjolein een geweldig verslag, en lees wel dat je het enorm naar je zin hebt, je homt ogen tee kort volgens mij .
    Geniet ervan en kijk uit naar je volgende verslag.

    Dikke kus van ons allemaal sas.

  • 26 November 2013 - 19:40

    Madre:

    Lieve Dochter,
    Wat een reizigster ben je.En een verhalenverteller.We reizen gratis mee.Zo mooi dat je weer een leuke ontmoeting had op de boot.Wat een prachtige omgeving zag ik op Google.
    Halong Bay klinkt al zo mooi,de foto met jou erop heel bijzonder.Reizen is hard werken en vooral genieten.Nou dat komt goed over.Alle goeds op je pad.Dikke kus Madre.

  • 26 November 2013 - 21:57

    Ellen:

    Lieverd, wow wat heerlijk leest je verhaal weg; een beetje fantasie en ik reis met je mee. Ruik alleen de geuren er niet bij, waarschijnlijk ruik je veel kruidigs op straat en op de marktjes en in de winkeltjes, geweldig.
    Bah jakkes die muizen op de BBQ, gatverdarrie zeg wat eng. brrr het is maar wat je gewend bent :-) haha.
    Leuk dat je steeds contacten legt en leuke mensen ontmoet, lijkt me zo leuk en je zult wel veel email adressen en contacten via social media krijgen zo onderweg, je deelt toch iets heel speciaals daar met elkaar. Suus mist je, maar ze houdt zich goed hoor, op het werk. Je plekje wordt warm gehouden, iedereen denkt aan je en leeft met je mee.
    Heel veel plezier en ik vind je een hartstikke stoer wijffie..!
    Dikke hug vanuit je koude kikkerlandje
    Ellen x

  • 26 November 2013 - 22:17

    Willy:

    A chào cháu, khòe không ? Geweldig wat je allemaal meemaakt en aan je manier van schrijven te merken dat het nu iets beter gaat ik ben net terug uit Londen en was daar ook 4 dagen alleen ik weet hoe je je af en toe kan voelen en dat was maar heel kort maar fijn dat je ook leuke mensen tegen komt en ik wens je nog veel reis plezier.
    Dikke kus tot het volgende verslag. Willy

  • 27 November 2013 - 07:56

    Cilky:

    Hai Lievie,nou zeg exuse me ,dat zal je je langzalzeleven nooit vergeten.Je hebt het te pakken he meidje.
    Genieten maar van alles enne als het effe anders gaat dan je zou willen,weet je ook weer dat beweging
    erbij hoort.Je laat iedereen meegenieten op deze manier,te kek hoor.
    Ik ga vanmiddag even kijken op Google.Je zal het niet geloven maar deze week heb ik al twee vietnameese loempia'tjes op,nu snap ik hoe dat kan.hihihi
    Je hoeft de zon niet op te zoeken he, want die zoekt jou op.
    Veel goeds,liefs en big kissssssssssssss Cilky

  • 27 November 2013 - 09:11

    Es:

    heerlijk om je verslag te lezen, Mar!!
    kreeg spontaan zin in loempiaatjes,.....vanavond maar Thais bellen denk ik,....
    xx

  • 27 November 2013 - 13:36

    Jessica:

    Hey lieve vriendin!
    Wat een heerlijk verhaal weer, erg gelachen ook om je 'Vietnamese-Engels', haha. Het klinkt fantastisch daar, GENIET!!
    Dikke kus

  • 28 November 2013 - 17:25

    Doei Laura:

    Marr! Goed bezig chick! Klinkt allemaal erg goed! En sterkte in de bus is altijd een crime. Geniet ervan en keep up the good work. Xxx

  • 29 November 2013 - 04:31

    Imilja:

    Lieve Marjolein, wat schrijf je mooi, en wat maak je mooie dingen mee! Leuk hoor en lekker allemaal. En ook ik zeg: Tam Biet! :-)

  • 03 December 2013 - 22:39

    Felic:

    Ik zie het gewoon allemaal voor me! Lig brak op de bank en ben je verhalen aan het leZen. Heeeeeeeeerlak!!!!! Ik mis je ook hoor! Maar het is zo mei dus geniet er maar mooi van

    Ik ga ff je volgende verhaal lezen

    Enjoy

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

.

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2014

Final blog: Northern Territory & The Red centre

07 April 2014

The Eastcoast

08 Maart 2014

No worries, mate!

22 Februari 2014

Down Under

10 Februari 2014

We will meet again
Marjolein

Actief sinds 05 Okt. 2013
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 25293

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 11 Mei 2014

Azie, Nieuw Zeeland & Australie

Landen bezocht: